Ministerul Afacerilor Interne a lansat o aplicație pentru reclamarea șoferilor agresivi, dar experții sunt sceptici privind eficiența acesteia. Lucian Diniță, fost șef al Poliției Rutiere, consideră că aplicația va fi utilă în cel mult 5% din cazuri.
Platforma ESAR: între teorie și realitatea românească
Aplicația, disponibilă pe hub.mai.gov.ro, secțiunea ESAR (sesizări abateri rutiere), permite depunerea de plângeri și probe video. Diniță critică implementarea rapidă a platformei, susținând că este nevoie de o structură specializată pentru analizarea sesizărilor, nu de absolvenți fără experiență. El subliniază că șoferii vizați vor contesta sancțiunile în instanță, ceea ce va aglomera și mai mult sistemul judiciar.
Agresivitatea în trafic este sport național în România. Ar fi fost mai eficient să fie scoși polițiștii pe străzi, a declarat Diniță.
O aplicație lentă și respingătoare
Psihologul Mihai Copaceanu se alătură criticilor, considerând aplicația lentă și respingătoare. El subliniază că solicitarea datelor personale, inclusiv CNP-ul, va descuraja cetățenii să raporteze abateri, de teama repercusiunilor.
Romanii sunt neîncrezători în eficiența rezolvării acestor abateri, afirmă Copaceanu.
Un alt aspect criticat este caracterul tardiv al acțiunii, care nu previne comportamentele agresive, ci doar sancționează fapte deja comise. Copaceanu propune o linie telefonică de urgență, inspirată din modelul american, pentru o reacție mai promptă.
Modelul belgian: lecții de psihologie aplicată
Copaceanu menționează exemplul Belgiei, unde șoferii agresivi sunt obligați să participe la cursuri de gestionare a agresivității, coordonate de psihologi. El subliniază importanța abordării psihologice în tratarea acestui fenomen.
Două metode s-au dovedit eficiente în prevenirea comportamentelor agresive: camerele video și radarele fixe, concluzionează Copaceanu.
Procedura de sesizare și sancțiuni
Pentru a depune o sesizare, este necesară furnizarea datelor de identificare, o declarație pe proprie răspundere, data, ora, locul incidentului și probe video. Sancțiunea pentru comportament agresiv este de 4-5 puncte de amendă (660-825 lei) și suspendarea permisului pentru 30 de zile, conform OUG 195/2002.
Rețeaua rutieră românească se confruntă cu o creștere a agresivității la volan, iar soluțiile propuse de autorități par insuficiente. Experții pledează pentru măsuri mai eficiente, care să abordeze cauzele profunde ale acestui fenomen și să asigure o reacție promptă la incidente.
Experții consideră că modelul occidental, deși copiat, nu se potrivește realității românești și că aplicația nu va rezolva problema agresivității în trafic. Doar o prezență polițienească sporită pe străzi, împreună cu o abordare psihologică a fenomenului, ar putea aduce schimbări semnificative în comportamentul șoferilor români.