Proiectul de modernizare a magistralei feroviare Simeria – Arad, o investiție majoră în infrastructura de transport a României, înregistrează progrese semnificative, dar și întârzieri pe anumite sectoare. Cu o lungime totală de 141 de kilometri, această cale ferată, parte integrantă a Coridorului IV Pan-European, urmează să permită circulația trenurilor cu viteze de până la 160 km/h.
Lucrările, demarate la sfârșitul anului 2017 și începutul anului 2018, au fost împărțite în patru tronsoane care traversează județele Hunedoara și Arad, de-a lungul văii Mureșului. Contractele, în valoare totală de peste nouă miliarde de lei (fără TVA), prevedeau finalizarea proiectului în trei ani. Cu toate acestea, la finalul lunii septembrie 2024, situația este următoarea:
- Subtronsonul 2a: Km 614 – Barzava (41,9 km) – 96,5% finalizat. Recepția unor secțiuni a început în august și va continua până la sfârșitul anului, urmată de recepția finală. Finalizarea este estimată pentru primul trimestru al anului 2025.
- Subtronsonul 2b: Barzava – Ilteu (36 km) – 92,5% finalizat.
- Subtronsonul 2c: Ilteu – Gurasada (22,3 km) – 73,3% finalizat. Acest sector prezintă cele mai mari întârzieri, în special din cauza secțiunii de tuneluri de pe valea Mureșului, între satele Tisa și Salciva.
- Tronsonul 3: Gurasada – Simeria (41 km) – în curs de finalizare.
Secțiunea Ilteu – Gurasada, care include tunelurile de pe valea Mureșului, reprezintă un punct critic al proiectului. Construcția unui tunel de 268 de metri, a unei polate (tunel la zid) și a unui tunel de 678 de metri, separate de 431 de metri, este realizată prin metoda austriacă de construire a tunelurilor (NATM). Bolta tunelurilor este acoperită cu beton toncretat, o soluție care asigură stabilitate și reduce deformarea galeriilor. Cu toate acestea, niciuna dintre componentele acestei secțiuni nu este finalizată, conform unor rapoarte recente.
Proiectul de modernizare a magistralei feroviare Simeria – Arad presupune construirea a 60 de kilometri de cale ferată nouă, crearea unor tuneluri și construcția a nouă poduri peste Mureș. Această investiție vizează modernizarea infrastructurii feroviare și înlocuirea parțială a traseului vechi al primei căi ferate din Transilvania (Arad – Simeria – Alba Iulia), inaugurată în 1868. Noul traseu va permite creșterea vitezei de circulație a trenurilor și va contribui la îmbunătățirea conectivității regionale.
În concluzie, deși există întârzieri, proiectul de modernizare a magistralei feroviare Simeria – Arad înregistrează progrese consistente. Finalizarea lucrărilor este estimată pentru sfârșitul anului 2025, iar deschiderea circulației pe primul sector este preconizată pentru începutul anului 2025. Secțiunea cu tunelurile de pe valea Mureșului rămâne o provocare, dar utilizarea tehnologiilor moderne și eforturile depuse de constructori oferă perspective optimiste pentru finalizarea cu succes a întregului proiect.