Boeing la Răspântie: Pierderi Masive și o Redresare Dificilă
Directorul general al Boeing, Kelly Ortberg, a tras un semnal de alarmă, avertizând asupra lipsei unei soluții rapide pentru criza profundă care zguduie gigantul aeronautic american. Pierderile companiei au atins cifra uriașă de 6 miliarde de dolari, o situație care necesită o transformare radicală, după cum recunoaște chiar Ortberg.
O schimbare fundamentală de cultură este cererea urgentă a CEO-ului, într-o încercare de a contracara efectele unei greve de cinci săptămâni care a paralizat producția avioanelor 737 MAX, 777 și 767. Divizia de apărare și spațiu, aflată deja într-un declin, amplifică problemele, iar situația este agravată de recentele incidente, cum ar fi explozia unui panou de ușă al unui avion nou în ianuarie.
Cifre Roșii și Prognoze Pesimiste
Pierderile Boeing se apropie de 8 miliarde de dolari pentru acest an, o situație care se reflectă și în scăderea acțiunilor companiei cu 3,1%, la 154,86 USD. Directorul financiar, Brian West, anticipează consum de numerar până în 2025, o perspectivă care nu inspiră optimism. Se vehiculează posibilitatea unei oferte de valori mobiliare de aproximativ 15 miliarde de dolari pentru a aborda această situație critică pe termen scurt.
Strategia de Redresare: Măsuri Drastice
Ortberg își asumă o responsabilitate mai mare decât predecesorii săi, recunoscând daunele aduse reputației Boeing. El subliniază necesitatea de a îmbunătăți performanțele în divizia de apărare și în programele 737 MAX și 777, stabilizând astfel o companie aflată la o răscruce de drumuri. Este vorba despre o revizuire amplă a afacerilor, inclusiv posibilitatea vânzării unor active și reducerea forței de muncă. Prioritatea este clară: concentrarea pe fabricarea avioanelor civile și pe unitățile de apărare de bază. „Este mai bine să facem mai puține lucruri și să le facem bine, decât să facem multe și să nu le facem bine,” a declarat Ortberg.
Greva și Lanțul de Aprovizionare: Obstacole Majore
Greva de peste o lună a celor aproximativ 33.000 de muncitori a accentuat problemele existente, afectând producția avioanelor 737 MAX, 767 și 777. Chiar și în cazul încheierii grevei, repornirea producției va fi o provocare imensă, dat fiind că lanțul de aprovizionare este încă afectat. Boeing va trebui să convingă furnizorii, care au anunțat concedieri și au amânat investițiile, să-și schimbe strategia și să sprijine planurile de producție. Ortberg subliniază dificultatea reluării activității, comparativ cu oprirea acesteia: „Este mult mai greu să pornești din nou totul decât să oprești”.
Reacții și Analize: Un Semnal de Speranță?
Analistul Robert Stallard de la Vertical Research Partners consideră abordarea lui Ortberg ca fiind încurajatoare, accentuând faptul că Boeing a evitat, până acum, recunoașterea problemelor și, mai ales, găsirea de soluții eficiente. Raportul financiar al companiei arată un consum de numerar de 1,96 miliarde de dolari în ultimul trimestru, față de 310 milioane de dolari în aceeași perioadă a anului trecut. Veniturile trimestriale au scăzut cu 1%, la 17,84 miliarde de dolari, divizia de aeronave comerciale înregistrând o pierdere de 4 miliarde de dolari, iar divizia de apărare, spațiu și securitate o pierdere de 2,38 miliarde de dolari. Chiar și creșterea veniturilor din divizia de servicii globale s-a încetinit semnificativ.
Viitorul Boeing rămâne incert, dar măsurile anunțate de Ortberg indică o încercare serioasă de a remedia situația. Succesul va depinde de o multitudine de factori, de la rezolvarea grevei și refacerea lanțului de aprovizionare până la restabilirea încrederii clienților și a investitorilor.